štvrtok 10. októbra 2013

MMM Košice 2013 - môj prvý maratón

Cesta k môjmu prvému maratónu v živote bola nie celkom obvyklá. Minulý rok (2012) som úspešne absolvoval triatlonový HALF-IRONMAN v Bátovciach a môj ďalší cieľ, IRONMAN bol predbežne naplánovaný na rok 2013. Človek mieni, život mení, a kedže mi udalosti v pracovnej oblasti nedovolili absolvovať aspoň priemernú zimnú prípravu, nakoniec som si za hlavný športový cieľ na tento rok stanovil odbehnúť 42.195m a to v Košiciach, kde som absolvoval polmaratón minulý rok a kde sa chystal 90.ročník tohoto najstaršieho preteku v Európe....

Pokiaľ ide o samotnú prípravu na maratón, zhrnul by som to do 2 etáp. V zime (na trénovanie vonku bola táto zima celkom drsná) som sa vrámci možností snažil nabehať nejakú intenzitu na bratislavský polmaratón (1:36:28) a nejaké kilometre v apríli a máji, a v lete (cca. od polovičky júna) som začal s prípravou na maratón, ktorá okrem 2 týždňov, ktoré som vynechal kvôli zraneniu, prebehla vcelku bez problémov. Vrámci tréningu som ešte absolvoval polmaratón v Čachticiach, kde sa mi veľmi páčila členitá a náročná trať. Nebudem rozpisovať detaily, ale nabehal som v roku 2013 cca. 1.100km (čo zasa nie je tak moc, ak si človek prečíta nejaké tréningové plány verejne dostupné na nete), pričom najdlhší beh trval 2h 30m (25,5km) - radšej menej ako viac, hovorím si, hlavne som sa nechcel zraniť, kedže pri dlhších behoch sa toto riziko zväčšuje... s týmto a cca. 4h túrou s rodinou 2 dni pred pretekom (asi to na konečný výsledok veľký vplyv nemalo) som sa vybral do Košíc sa s tým popasovať..

Pre mňa osobne bolo najhoršie pred štartom prvého maratónu nastaviť tempo/taktiku, kedže hlava to ešte nemá spracované, čo ju čaká a nevie sa podľa toho zariadiť. Nakoniec som sa rozhodol bežať tempo 5:10 - 5:15 prvé kolo, t.j. polmaratón za cca. 1:50, s tým, že potom sa uvidí, ako na tom budem a snažiť sa neprekročiť 85% z maximálnej tepovej frekvencie (čo je u mňa dosť vysoká cifra - 180). Tiež som si zaumienil začať piť už od prvej občerstvovačky (cca. každých 5km, striedal som vodu a ionťák), mal som 2 tablety proti kŕčom (kedže moje telo termoreguluje ako besné, rozumej - potím sa ako pes, je to moja povinná výbava), 2 Carbonex tablety a jeden gél.... Ciele som mal 2: dobehnúť a pod 4hod.. všetko ostatné ako bonus...

Tak a samotný závod prebiehal asi takto. Počasíčko super, 6 stupňov na štarte, oskar vysmiaty, len mierny vietor. Do koridoru som sa po krátkom zahriatí postavil asi 10 minút pred začiatkom, ale aj tak mi trvalo 50 sekúnd, dokým som samotným štartom prešiel. Prvé 2km som začal trocha pomalšie, jednak kvôli množstvu ľudí a nechcel som sa nechať strhnúť. Potom som si nastavil svoje tempo, snažil sa pravidelne piť a bežať viac-menej mechanicky, kedže obávané km (32-35) boli ešte ďaleko. Na 17km zdravím svoj fanclub a pre istotu dávam prvú tabletu proti kŕčom... Na obrátke - polmaratón čas 1:50:07 - takže všetko podľa plánu, aj keď už začínam cítiť trochu únavu v nohách... na 22km dávam carbonex tabletu, tepem okolo 180 a až do cca. 30km sa mi stále beží relatívne dobre, aj keď už cítim celého človeka, vždy pred občerstvovačkou cucnem z gélu a snažím sa držať tempo, aj keď očividne pri rovnakom pocite námahy tempo trochu klesá... najväčšia zrada prišla na cca. 31km, keď chcem dať 2 tabletu proti kŕčom, ale tableta nikde... dosť ma to psychicky vzalo, lebo sa poznám, kŕče bez tablety prídu určite... (nakoniec sa našla totálne rozpučená v záhybe vrecka, poučenie do budúcna, mal som si vziať obal od mini tic-tac, bol by kľud, tak mi treba, frajerovi)... no nič, dávam do pusy carbonex a snažím sa ho priebežne cmúlať, ako náhradu... potom prichádzajú obávané méty a prišla aj prvá malá kríza na 34km,  je to fakt len mierne do kopca, ale stehná mi začali pripomínať huspeninku a nohám sa už nejako prestalo chcieť fachčiť... opačným smerom mierne z kopca sa to znova vylepšilo, chytili sme sa asi 3 chalani rovnakého tempa a toto mne vydržalo tak do necelého 37km, kde sa moja nočná mora naplnila a prišiel kŕč do zadného stehenného svalu, že som musel prejsť do chôdze... ale znova sa rozbieham, už nie tak rýchlo a snažím sa prispôsobiť beh tak, aby som sa kŕčom vyhol... znova fanclub, ale už sa moc nesmejem, beriem od nich ionťák, čo som pil ráno a hneď vzápätí mi to druhá noha vracia aj s úrokami na rovnakom mieste.. takže znova chôdza... ďalej som si to už moc neužil, snažil som sa čo najekonomickejšie dobehnúť a aj trocha pridať na poslednom kilometri za povzbudzovania divákmi... V cieli sa však usmievam, mám maratón vo vrecku, čistý čas je na prvý štart celkom slušný 3:46:18, ja som živý a zdravý...

Celkovo som veľmi spokojný, až na posledných cca. 5km a tú tabletu som si to fakt užil a myslím, že ten čas v budúcnosti ešte vylepším... 4 dni po preteku už únavu a svalovicu necítim a mám opäť chuť si ísť zašportovať. Ďakujem celému fanclubu nielen za povzbudzovanie, no najmä za pochopenie mojich športových aktivít...









Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára